Itálie nebyla až do 19. století jednotná, byly zde menší mezi sebou válčící státy, mezi nimiž byly nejmocnější Florencie a Sienna a papežský stát v Římě a okolí.
V Ravenně se nacházely rané byzantské kostely, jimi se pak inspirovaly románské chrámy, ty zase byly inspirací později vznikající renesance. Mozaiky byzantských chrámů tak přešly v geometrické podobě do barevných kamenných obkladů románských chrámů. Mimo vlastní chrámy se staví baptisteria a zvonice.
Kostel S Miniato al Monte ve Florencii – 1062 – bazilikální uspořádání, nad kryptou vyvýšený presbytář, nízká bazilikální okna, antikizující arkády s korintskými sloupy, spodní etáž průčelí je vyvedena jako slepá arkádová lodžie. Archivolta (oblouky arkády) jsou tvořeny kamenným obložením, nad apsidou za presbytářem je conche – čtvrtkulaté zaklenutí.
Baptisterium S. Giovanni ve Florencii – 11.-12.stol. – sv. Janu křtiteli zasvěcené baptisterium před florentským dómem, vnější slepá arkáda je až jakoby v druhém podlaží , v prvním je pouze sloupová slepá lodžie, stejné uspořádání je uvnitř, střechu tvoří klášterní klenba (nepravá kupole) obložená zevnitř figurální mozaikou.
Badia ve Fiesole – fasáda klášterního kostela.
Empolli - Collegiata
Shrnutí – vliv antiky v tvarosloví a prostorových typech – plochostropé baziliky, vnější i vnitřní obložení bílým mramorem a šedým vápencem
Vliv antiky v dekorativním a prostorovém slova smyslu.
Dóm v Pise – bazilikální uspořádání, dvojpatrová arkáda, kupole nad křížením s arkádovou lodžií na tamburu, průčelí zdobené velkou arkádovou lodžií v prvním patře a dekorativními slepými arkádovými lodžiemi ve čtyřech patrech nad ní. Velká mozaika v conche.
Campanilla dómu v Pise – po r. 1147 - šikmá věž zvonice ověšená dekorativními zdrobnělými arkádovými lodžiemi.
Baptisterium v Pise – 1152, dokončeno až ve 14. stol., románské jsou tak jen dvě spodní arkádové lodžie venku a jedna uvnitř.
Dóm v Lucce – tvarosloví podobné Pise
Kostel S. Michele v Luce – jednolodní kostel, bazilikální převýšení imitující nástavec na průčelí
Dóm S. Zena a Jacopa, Pistoia – malé město, méně zdobený chrám
Shrnutí – Kostely se zdrobnělými arkádovými galeriemi na průčelích, používají se prostorové typy a interiérové obložení jako v okolí Florencie.
Politika vázaná na Svatou říši římskou, spojitosti se zaalpskou architekturou. Centrem území bylo Miláno, vznikl zde Lombardský dekor (tzv. obloučkový vlys). Kostely jsou klenuté křížovými klenbami s žebry, na fasádách se v různých výškách objevují arkádové lodžie, specifický typ portálu předsazený před úroveň průčelí s obloukem na sloupech stojících na zádech lvů, za obloukem zaklenutá předsíň, nad ní zaklenutý balkon. Bohatá sochařská výzdoba pásů kolem portálů a tympanonů.
Kostel S. Ambrogio v Miláně – 805 – 1180 – pseudobazilika zaklenutá čtvercovou křížovou klenbou, velký artex na západě – zastřešený prostor s arkádovou lodžií, na průčelí lombardský dekor. Baldachýnový oltář – menší stavbička v presbytáři.
Dóm v Modeně - 1.pol. 11.stol
Dóm v Cremoně – velký dóm, románský jen do výše nad průčelní lodžie, zbytek manýristický, i když s románskými žebrovými klenbami.
Parma – náměstí s dómem a baptisteriem a kampanilou. Na průčelí kostela ještě zesložitělý obloučkový vlys, baptisterium má z vnějšku arkádové lodžie, uvnitř ale gotické zaklenutí (průřez gotického oblouku).
Dóm ve Veroně
Kostel S. Zeno ve Veroně – kompletně románský, sochařská antikizující výzdoba, vrata pobíjená bronzovým sochařsky ztvárněným plechem. Uvnitř na sloupech hlavice kubického typu – z krychle jsou sféricky ubrány spodní rohy.
Zpracováno na základě přednášek PhDr. Rudolfa Pošvy, CSc. a doplňující literatury.