Německý expresionismus
Architektura expresionismu navazuje na expresionistické malířství a na secesi, z které se vyvinula. Oproti měkké a organické secesi jsou zde ale zvýrazněny dynamika, váha a výraz - exprese. V podstatě si tak expresionismu ponechává ze secese jen materiály a řešení detailů (kovové lucerny, velkoplošné vitráže, rozvolněné a abstrahované řádové tvarosloví). Expresionistické stavby totiž působí buď dynamicky, jako kdyby někam směřovaly, nebo těžce, až brutálně. V tom tkví jasná příbuznost s kubismem, oproti němu má ale expresionismus často měkčí tvary a linie a hlavně obvykle používá různobarevné (nejčastěji modrá, červená a žlutá) režné zdivo.
1905 - založena umělecká skupina Die Brücke.
1918 - založeny radikální skupina Novembergruppe a skupina Arbeitsrats für Kunst. Ta definuje šest programových bodů nové architektury.
1919 - ustanoven expresionismus
1920 poprvé použit název expresionimus, vychází Ruf zum Bauen (výzva ke stavění).

Chile Haus
- Model a realizace divadla na výstavě Werkbundu, belgičan Henry van der Velde 1914, výstava Werkbundu
- Skleněný pavilon, výstava W., Max Taut, ocelová konstrukce vyplněná sklobetonem, tvar zašpičatělé kupole.
- Skici, Herman Finsterlin – pokus o totální změnu architektury i její typologie. Barvy, organické tvary – skica 1916
- Kabinet Doktora Caligariho, Robert Wiene 1920 – němý expresionistický film s ex. kulisami.
- Návrh optické továrny, Erich Mendelsohn 1917, reálná podoba expresionistické architektury.
- Einsteinova věž v Postupimi – realizována, linie měkkých amorfních tvarů.
- Vydavatelství Mosee, Berlín, Erich Mendelsohn 1921-23 – nástavba a přestavba starší budovy, zaoblené nároří, pásová okna.
- Obchodní dům Schocken– bravurní perspektivní skica, realizováno, dnes zbořen
- Krápníková architektura, Hans Poelzig, unvtiř Velké činoherní divadlo vše zničeno za války.
- Chemická tovrána v Lubani u Poznaně, Hans Poelzig 1911-13
- Památník padlým na hřbitově, Výmar, Walter Gropius, spojnice mezi kubismem a expresionismem, betonový památník, inspirace zlomenou ledovou krou.
- Chile haus, Hamburg, Fritz Hoger, Wilhelm Kreis, ostré nároží, režné zdivo, přesahující horní římsa.
- I. G. Farben, Hoechst, Peter Behrens 1921-4, expresionistická administrativní budova, výrazně vertikální vstupní hala – katedrála německého expresionismu. Barevné cihly (modrá, červená, žlutá), tři centrály za sebou.

Vstupní hala továrny I. G. Farben
Rudolf Steiner a antroposofická společnost v Dornachu
Antroposofická společnost zprostředkovávala duchovní hodnoty a praktiky východu. Snažili se své poslání podpořit pomocí uměleckých děl. RUdolf Steiner navrhl pro antroposofickou společnost postupně několik budov, které z expresionismu vycházely, ale postupně ztratily veškeré řádové detaily, přestaly mít fasády z režných cihel a byly tvarovány mnohem kubističtěji, i když na kubismus opět příliš měkce.
- Goetheanum v Dornachu - stavba kombinující divadlo, knihovnu, čítárnu, galerii a administrativu Antroposofické společnosti. První byla dřevěná (1908, raný expresionismus), poté železobetonová (1924, expresionismus a kubismus, architektura jako sochařské dílo, novátorská forma divadla i architektury), příklad Gesamkunstwerku, syntetizovala různé umělecké žánry, média a efekty (barvy, zvuky,…), jež mají finálně velký spirituální význam. V areálu i menší expresivní stavby.